Rovnováha v životě je někdy pouze tajným přáním. Samotné slovo pracuje se dvěma pojmy – zvažovat, vyvažovat to, co má pro nás váhu, důležitost. Na druhou stranu se objevuje i slůvko rovný, rovnost. Cílem je vyváženost, harmonie, všeho tak akorát, aby se nám dobře žilo.
Troufnu si říct, že rovnováha je umění. Protože předpokládá, že jsme schopni své životní úkoly podrobit jakési analýze a cenzuře a vybrat z nich to, co je zásadní a nezbytné. Jenže… za vším stojí čas. Možná si neuvědomujeme tu nejhlubší pravdu, když ve spěchu proneseme – promiň, nemám čas. My ho fakt nemáme, protože čas má nás. On nám odměřuje naše dny. On nám bez smlouvání nabízí 24 hodin denně. On nás trýzní tím, že ho nejde nakoupit do zásoby, nejde ho nastřádat, vyměnit s někým kdo ho má habaděj – prostě čas nemáme, protože není náš. Je nám však propůjčený, darovaný, je nám k dispozici. Moc se mi líbí prastará pravda, že…
Všechno má určenou chvíli a veškeré dění pod nebem svůj čas:
Je čas rození i čas umírání,
čas sázet i čas trhat;
je čas zabíjet i čas léčit,
čas bořit i čas budovat;
je čas plakat i čas smát se,
čas truchlit i čas poskakovat;
je čas kameny rozhazovat i čas kameny sbírat,
čas objímat i čas objímání zanechat;
je čas hledat i čas ztrácet,
čas opatrovat i čas odhazovat;
je čas roztrhávat i čas sešívat,
čas mlčet i čas mluvit;
je čas milovat i čas nenávidět,
čas boje i čas pokoje.
A tak si sama sobě dávám otázku: Ve které dimenzi časové vyváženosti jsem? Sázím nebo sbírám? Mlčím nebo mluvím? Trhám nebo už sešívám?
Když pracujeme s rodinami, které prožívají těžké chvíle, vnímáme, že prožívají svůj čas boje, snad i svůj čas nenávidět, čas truchlení i pláče. A protože věřím, že v životě funguje tendence k harmonii, pak motiv naší práce je hledat ten druhý pól vyváženosti, čas pokoje, čas lásky, čas radosti a uzdravení.
A tyto polarity činí život vyváženým, pestrobarevným, opravdickým.
Pomáhající profese s sebou nesou specifické požadavky na komunikační kompetence pracovníků. Komunikační dovednosti jsou nezbytným předpokladem poskytovaných služeb.
Seminář je zaměřený na profesionální přístup pracovníků, který však zohledňuje specifika dané cílové skupiny, s níž pracovníci jsou v kontaktu, s níž pracují. Volbou optimálních strategií se dá předcházet nedorozuměním, která mnohdy vyústí v konflikt.
Seminář nabízí praktické podněty pro práci s prevenci, řešením, případně eliminaci dopadů konfliktů.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Právo dítěte vyjádřit se k podstatným věcem, které se ho týkají, je jedním ze základních práv ukotvených v úmluvě o právech dítěte. Co konkrétně toto právo dítěti zaručuje a jak je uplatňováno? Využívají ho příslušné instituce v zájmu dítěte? Jak se dítěte ptát, jak citlivě reagovat, jak se napojit na potřebu dítěte a jak si vytvořit důvěrný vztah s ním? Kurz se zabývá těmito otázkami a nabízí možnosti, jak naplnit hlavní úkoly sociálně-právní ochrany dětí, tj. především hájit zájem dítěte. Kurz, který je určen pracovníkům vykonávajícím sociálně-právní ochranu dětí, dále sociálním pracovníkům organizací pověřených výkonem SPOD, se zabývá možnostmi a způsoby zjišťování názoru dítěte v širším kontextu, nejen pro účely soudního řízení. Zapojení dětí do rozhodovacích procesů znamená více, než se zeptat dětí na jejich názor. Jde o to naslouchat jim, brát je vážně, a převést jejich názory do reality. Zajímat se o jejich potřeby, zájmy, lépe rozpoznat „co tím dítě chtělo říct a naznačit“, budovat důvěrný vztah mezi pracovníkem a dítěte, což je základním předpokladem úspěšné sociální práce s rodinou a také možností včasného zachycení signálů ohrožení vývoje dítěte. Účastníci se během kurzu dozvědí o úskalích výpovědi dětí, dále si prakticky osvojí komunikační techniky pro zjišťování názoru, zájmů, potřeb a přání. Kurz je postaven na zkušenostech z praxe zakotvené v teoretických východiscích a legislativních oporách.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Rozvodová situace je sama o sobě náročnou změnou ve fungování jednotlivce i rodiny. Ne vždy je klient nastaven na sdílení, a proto je vhodné mít portfolio technik zaměřených na práci s rodinou. V tomto kurzu představujeme koučovací techniky, které přispívají ke zmocnění klienta k řešení jeho vlastní situace. Kontinuální práce v linii minulost – přítomnost – budoucnost spočívá v dešifrování limitů, které ztěžují cestu k řešení. Techniky jsou v kurzu uspořádány podle těchto procesních fází. Jsou na sobě nezávislé a důležitým aspektem výběru je postup při výběru techniky: k čemu má sloužit, jaký bude mít přínos pro klienta, co ozřejmí pracovníkovi a jak přispěje ke změně.
Nedílnou součástí je velmi důležitá reflexe každé využité techniky a aplikace do osobního příběhu klienta.
Informace z kurzu nejvíce využijí sociální pracovníci v SASRD, poradenských zařízeních apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Řízení oddělení sociálně-právní ochrany dětí na obci s rozšířenou působností je velmi náročné co do odbornosti v problematice SPOD, tak do manažerských dovedností pracovníka. Vzhledem ke specifičnosti oblasti sociálně-právní ochrany dětí je nutné, aby měl vedoucí pracovník znalosti z oblasti práva, výkonu SPOD, ale rovněž aby se orientoval i v technikách a metodách výkonu sociální práce, práce s dětmi, řízení lidských zdrojů, byl mentorem, zvládal kontrolní funkci a další.
Z tohoto důvodu je více než vhodné pracovníka vedoucího oddělení SPOD vybavit dovednosti z těchto oblastí, které budou prakticky využitelné při každodenním výkonu jeho funkce s přesahem na jeho podřízené a procesní stránku výkonu agendy SPOD.
Neméně důležitou roli hrají i osobnostní vlastnosti, které je u vedoucího pracovníka třeba nejen ošetřovat, ale dbát i na jejich rozvoj případně na korekci. Po absolvování kurzu bude vedoucí pracovník schopen snadnějšího multitaskingu a bude pevně ukotven ve své profesní roli.
Účastník bude mít možnost využít supervize, jako prostředku pro seberozvoj a pro rozvoj profesních dovedností. Kurz dává prostor pro sdílení dobré praxe.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Účastníci si díky sebereflexi ujasní, jaký význam má psychohygiena v jejich vlastní práci. Vyzkouší si řadu psychohygienických technik, dozví se o možnostech jejich využití ve svém profesním i v osobním životě, a také o možnostech využití pro práci s klienty. Prostřednictvím praktických cvičení si z nabídky vyberou a osvojí ty techniky, které budou vyhovovat právě jim. Kurz je koncipován velmi prakticky – všechny teorie i metody vždy konfrontuje s reálnou situací jednotlivých účastníků, kteří si tak mohou z kurzu odnést konkrétní plán pro vlastní seberozvoj.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Program tvoří čtyři základní oblasti podpory rodin s dětmi v situaci rozvodu manželství nebo rozchodu partnerů žijících v družském poměru. První oblast je zaměřena na téma RODINA A JEJÍ FUNGOVÁNÍ a věnuje se principů fungování rodiny, potřebám a rolím rodičů a potřebám dětí. Druhá oblast se věnuje tématu RODINA V KRIZI a zabývá se obtížnými situacemi v rodině, které nezřídka vyústí do rozvodu či rozchodu partnerů. V tomto bloku je věnována pozornost konfliktům v rodině, zvládání či nezvládání partnerských sporů, tématu emocí a procesu psychorozvodu. Třetí oblast RODINA A PRÁVO se orientuje na základní právní pojmy v oblasti rodinného práva, rodičovskou odpovědnost, práva dětí a koncentruje se na nejlepší zájem dítěte. Jsou zmíněny mechanismy podpory rodičů a případné intervence ze strany institucí. Čtvrtá oblast představuje edukační program pro rodiče EXPOST a využívá metodu family coachingu v oblasti naplňování rodičovské odpovědnosti vůči dětem v rozvodové a porozvodové situaci. Je představen rodičovský plán, způsob vyjednávání a hledání dohody v nejlepším zájmu dítěte. Cílem kurzu je posílení kompetencí pracovníků v přímé práci s rodinou v rozvodové situaci.
Informace z kurzu nejvíce využijí pracovníci OSPOD, sociální pracovníci v SASRD, poradenských službách apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Mediace znamená zprostředkování a vyjednávání. Poradenská mediace je odborná pomoc v konfliktní situaci zaměřené k nalezení oboustranně přijatelného kompromisu. Typickým příkladem poradenské mediace je mediace rozvodová. K poradenské mediací v partnerských a rodinných sporech dochází v důsledku práce s rodinou, kdy jsou rodiče připraveni spolu komunikovat, vyjednávat a je tedy možné dospět ke smírčímu řešení. Tento typ mediace má prvek edukativní i vyjednávací.
Na rozdíl od známých kritérií mediace se jedná v tomto případě spíše o metodu práce s klienty s využitím mediačních technik. Protože mediátor je s problémy i potřebami klientů – rodičovského páru a dětí seznámený z předchozích setkání, případně se s nimi před zahájením mediace seznámí. Po zmíněném získání informací vysvětluje rodičům v rozvodovém sporu, jaký přínos by jejich smírčí řešení mělo a zejména jaký dopad má na děti.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Cílem realizace asistovaného kontaktu je zodpovědné, podpůrné a pro dítě bezpečné setkávání s lidmi, kteří k němu patří a jejichž dosavadní kontakt byl nějakými okolnostmi narušen. Základními faktory pro volbu asistovaného kontaktu jsou právo + podpora + bezpečí.
Kurz představuje metodiku přípravy a realizace asistovaného kontaktu mezi rodiči a dětmi. Vstupní příprava vychází z modelu mediace a objasňuje kroky přípravy jednotlivých stran v separátních jednáních – dětí, rodičů, případně pěstounů s respektem k jejich potřebám, tendencím, nejistotám i obavám.
Program přímé realizace asistovaného kontaktu představuje originální koncept ověřený praxí v jednotlivých fázích, formách a intenzitě kontaktu, popisuje roli asistenta a jeho činnost v jednotlivých fázích asistovaného kontaktu. Seznamuje s možnostmi přechodu od asistovaného kontaktu k přirozenému setkávání bez nutnosti asistence. Asistovaný kontakt je jednou z možností, jak umožnit dětem naplnit jejich právo kontaktu s rodičem, se kterým nežije ve společné domácnosti, ať už se to týká děti v porozvodové situaci nebo dětí svěřených do pěstounské péče.
Informace z kurzu nejvíce využijí pracovníci OSPOD, sociální pracovníci v SASRD, poradenských službách apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Současná tendence svěřovat děti do střídavé péče obou rodičů ve své podstatě předpokládá, že rodiče jsou připraveni jednat v zájmu dítěte bez ohledu na osobní zvládání rozvodové či rozchodové situace.
Kurz má za cíl poskytnout základní orientaci v nezbytných předpokladech rodičů pro střídavou péči a fázích psychorozvodu. Zabývá se možnými klady i zápory střídavé péče pro dítě i pro rodiče. Objasňuje situace a faktory, kdy střídavá péče je či není vhodná. Nabízí podněty k porozumění potřebám dítěte a možným projevům v jeho chování a prožívání.
Kurz je zaměřen na zdůraznění zásadních vývojových úkolů dle jednotlivých etap psychosociálního vývoje a roli rodičů ve střídavé péči. Předkládá možnosti doprovázení rodin při poskytování sociálních služeb (odborného poradenství nebo sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi) v péči o rodiny v porozvodové situaci či rozchodu rodičů dítěte.
Informace z kurzu nejvíce využijí pracovníci OSPOD, sociální pracovníci v SASRD, poradenských službách apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.