Do našeho dalšího prázdninového čtení, jsem si dovolil vložit malé „duchovní okénko“, které by nám mohlo v době léta a dovolených pomoci k hlubšímu uvědomění si, jak to vlastně s láskou v našem životě vypadá.
Celkem dobře nám k tomuto zamyšlení může pomoci prastarý novozákonní text z 1. listu Korintským. “Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem.
A kdybych rozdal všecko, co mám, ano kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje.
Láska je trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá.
Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy.
Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy.
Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá.”
Nevím jak moc známý je tento text mimo skupinu lidí, kteří se hlásí v naší zemi ke křesťanství. Přitom je to text, který nám může velmi dobře posloužit k sebereflexi toho, jakou že to vlastně lásku máme sami k sobě, jak sami se sebou zacházíme a jak o sebe pečujeme. Zde si můžeme pomoci ještě jedním známým biblickým pravidlem „Miluj bližního svého, jako sebe sama“. Zde nám je ukazováno, že bez skutečné lásky k sobě, bez vysoké sebeúcty, nemůžeme nikdy plně milovat ty druhé.
Tak se nebojme výše uvedený (tučně zvýrazněný text) postupně pomalu předčítat, promýšlet a to nejprve k sobě samým, potom k partnerce či partnerovi a k dětem. Doporučuji vzít si nějaký zápisník a to, co objevíme, to co, si uvědomíme a pro jaké změny se rozhodneme, si poznačme a zkusme krůček za krůčkem dělat ve svém životě láskyplné kroky. Nic si nevyčítejme, neobviňujme sebe ani druhé, prostě začněme se změnami, které potřebujeme udělat. Ať je tímto malým-velkým rozjímáním síla lásky ve vašem životě posílena, znovuobjevena a znovuobnovena.
To vám ze srdce přejí členové týmu Espediente.
Pomáhající profese s sebou nesou specifické požadavky na komunikační kompetence pracovníků. Komunikační dovednosti jsou nezbytným předpokladem poskytovaných služeb.
Seminář je zaměřený na profesionální přístup pracovníků, který však zohledňuje specifika dané cílové skupiny, s níž pracovníci jsou v kontaktu, s níž pracují. Volbou optimálních strategií se dá předcházet nedorozuměním, která mnohdy vyústí v konflikt.
Seminář nabízí praktické podněty pro práci s prevenci, řešením, případně eliminaci dopadů konfliktů.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Právo dítěte vyjádřit se k podstatným věcem, které se ho týkají, je jedním ze základních práv ukotvených v úmluvě o právech dítěte. Co konkrétně toto právo dítěti zaručuje a jak je uplatňováno? Využívají ho příslušné instituce v zájmu dítěte? Jak se dítěte ptát, jak citlivě reagovat, jak se napojit na potřebu dítěte a jak si vytvořit důvěrný vztah s ním? Kurz se zabývá těmito otázkami a nabízí možnosti, jak naplnit hlavní úkoly sociálně-právní ochrany dětí, tj. především hájit zájem dítěte. Kurz, který je určen pracovníkům vykonávajícím sociálně-právní ochranu dětí, dále sociálním pracovníkům organizací pověřených výkonem SPOD, se zabývá možnostmi a způsoby zjišťování názoru dítěte v širším kontextu, nejen pro účely soudního řízení. Zapojení dětí do rozhodovacích procesů znamená více, než se zeptat dětí na jejich názor. Jde o to naslouchat jim, brát je vážně, a převést jejich názory do reality. Zajímat se o jejich potřeby, zájmy, lépe rozpoznat „co tím dítě chtělo říct a naznačit“, budovat důvěrný vztah mezi pracovníkem a dítěte, což je základním předpokladem úspěšné sociální práce s rodinou a také možností včasného zachycení signálů ohrožení vývoje dítěte. Účastníci se během kurzu dozvědí o úskalích výpovědi dětí, dále si prakticky osvojí komunikační techniky pro zjišťování názoru, zájmů, potřeb a přání. Kurz je postaven na zkušenostech z praxe zakotvené v teoretických východiscích a legislativních oporách.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Rozvodová situace je sama o sobě náročnou změnou ve fungování jednotlivce i rodiny. Ne vždy je klient nastaven na sdílení, a proto je vhodné mít portfolio technik zaměřených na práci s rodinou. V tomto kurzu představujeme koučovací techniky, které přispívají ke zmocnění klienta k řešení jeho vlastní situace. Kontinuální práce v linii minulost – přítomnost – budoucnost spočívá v dešifrování limitů, které ztěžují cestu k řešení. Techniky jsou v kurzu uspořádány podle těchto procesních fází. Jsou na sobě nezávislé a důležitým aspektem výběru je postup při výběru techniky: k čemu má sloužit, jaký bude mít přínos pro klienta, co ozřejmí pracovníkovi a jak přispěje ke změně.
Nedílnou součástí je velmi důležitá reflexe každé využité techniky a aplikace do osobního příběhu klienta.
Informace z kurzu nejvíce využijí sociální pracovníci v SASRD, poradenských zařízeních apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Řízení oddělení sociálně-právní ochrany dětí na obci s rozšířenou působností je velmi náročné co do odbornosti v problematice SPOD, tak do manažerských dovedností pracovníka. Vzhledem ke specifičnosti oblasti sociálně-právní ochrany dětí je nutné, aby měl vedoucí pracovník znalosti z oblasti práva, výkonu SPOD, ale rovněž aby se orientoval i v technikách a metodách výkonu sociální práce, práce s dětmi, řízení lidských zdrojů, byl mentorem, zvládal kontrolní funkci a další.
Z tohoto důvodu je více než vhodné pracovníka vedoucího oddělení SPOD vybavit dovednosti z těchto oblastí, které budou prakticky využitelné při každodenním výkonu jeho funkce s přesahem na jeho podřízené a procesní stránku výkonu agendy SPOD.
Neméně důležitou roli hrají i osobnostní vlastnosti, které je u vedoucího pracovníka třeba nejen ošetřovat, ale dbát i na jejich rozvoj případně na korekci. Po absolvování kurzu bude vedoucí pracovník schopen snadnějšího multitaskingu a bude pevně ukotven ve své profesní roli.
Účastník bude mít možnost využít supervize, jako prostředku pro seberozvoj a pro rozvoj profesních dovedností. Kurz dává prostor pro sdílení dobré praxe.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Účastníci si díky sebereflexi ujasní, jaký význam má psychohygiena v jejich vlastní práci. Vyzkouší si řadu psychohygienických technik, dozví se o možnostech jejich využití ve svém profesním i v osobním životě, a také o možnostech využití pro práci s klienty. Prostřednictvím praktických cvičení si z nabídky vyberou a osvojí ty techniky, které budou vyhovovat právě jim. Kurz je koncipován velmi prakticky – všechny teorie i metody vždy konfrontuje s reálnou situací jednotlivých účastníků, kteří si tak mohou z kurzu odnést konkrétní plán pro vlastní seberozvoj.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Program tvoří čtyři základní oblasti podpory rodin s dětmi v situaci rozvodu manželství nebo rozchodu partnerů žijících v družském poměru. První oblast je zaměřena na téma RODINA A JEJÍ FUNGOVÁNÍ a věnuje se principů fungování rodiny, potřebám a rolím rodičů a potřebám dětí. Druhá oblast se věnuje tématu RODINA V KRIZI a zabývá se obtížnými situacemi v rodině, které nezřídka vyústí do rozvodu či rozchodu partnerů. V tomto bloku je věnována pozornost konfliktům v rodině, zvládání či nezvládání partnerských sporů, tématu emocí a procesu psychorozvodu. Třetí oblast RODINA A PRÁVO se orientuje na základní právní pojmy v oblasti rodinného práva, rodičovskou odpovědnost, práva dětí a koncentruje se na nejlepší zájem dítěte. Jsou zmíněny mechanismy podpory rodičů a případné intervence ze strany institucí. Čtvrtá oblast představuje edukační program pro rodiče EXPOST a využívá metodu family coachingu v oblasti naplňování rodičovské odpovědnosti vůči dětem v rozvodové a porozvodové situaci. Je představen rodičovský plán, způsob vyjednávání a hledání dohody v nejlepším zájmu dítěte. Cílem kurzu je posílení kompetencí pracovníků v přímé práci s rodinou v rozvodové situaci.
Informace z kurzu nejvíce využijí pracovníci OSPOD, sociální pracovníci v SASRD, poradenských službách apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Mediace znamená zprostředkování a vyjednávání. Poradenská mediace je odborná pomoc v konfliktní situaci zaměřené k nalezení oboustranně přijatelného kompromisu. Typickým příkladem poradenské mediace je mediace rozvodová. K poradenské mediací v partnerských a rodinných sporech dochází v důsledku práce s rodinou, kdy jsou rodiče připraveni spolu komunikovat, vyjednávat a je tedy možné dospět ke smírčímu řešení. Tento typ mediace má prvek edukativní i vyjednávací.
Na rozdíl od známých kritérií mediace se jedná v tomto případě spíše o metodu práce s klienty s využitím mediačních technik. Protože mediátor je s problémy i potřebami klientů – rodičovského páru a dětí seznámený z předchozích setkání, případně se s nimi před zahájením mediace seznámí. Po zmíněném získání informací vysvětluje rodičům v rozvodovém sporu, jaký přínos by jejich smírčí řešení mělo a zejména jaký dopad má na děti.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Cílem realizace asistovaného kontaktu je zodpovědné, podpůrné a pro dítě bezpečné setkávání s lidmi, kteří k němu patří a jejichž dosavadní kontakt byl nějakými okolnostmi narušen. Základními faktory pro volbu asistovaného kontaktu jsou právo + podpora + bezpečí.
Kurz představuje metodiku přípravy a realizace asistovaného kontaktu mezi rodiči a dětmi. Vstupní příprava vychází z modelu mediace a objasňuje kroky přípravy jednotlivých stran v separátních jednáních – dětí, rodičů, případně pěstounů s respektem k jejich potřebám, tendencím, nejistotám i obavám.
Program přímé realizace asistovaného kontaktu představuje originální koncept ověřený praxí v jednotlivých fázích, formách a intenzitě kontaktu, popisuje roli asistenta a jeho činnost v jednotlivých fázích asistovaného kontaktu. Seznamuje s možnostmi přechodu od asistovaného kontaktu k přirozenému setkávání bez nutnosti asistence. Asistovaný kontakt je jednou z možností, jak umožnit dětem naplnit jejich právo kontaktu s rodičem, se kterým nežije ve společné domácnosti, ať už se to týká děti v porozvodové situaci nebo dětí svěřených do pěstounské péče.
Informace z kurzu nejvíce využijí pracovníci OSPOD, sociální pracovníci v SASRD, poradenských službách apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.
Současná tendence svěřovat děti do střídavé péče obou rodičů ve své podstatě předpokládá, že rodiče jsou připraveni jednat v zájmu dítěte bez ohledu na osobní zvládání rozvodové či rozchodové situace.
Kurz má za cíl poskytnout základní orientaci v nezbytných předpokladech rodičů pro střídavou péči a fázích psychorozvodu. Zabývá se možnými klady i zápory střídavé péče pro dítě i pro rodiče. Objasňuje situace a faktory, kdy střídavá péče je či není vhodná. Nabízí podněty k porozumění potřebám dítěte a možným projevům v jeho chování a prožívání.
Kurz je zaměřen na zdůraznění zásadních vývojových úkolů dle jednotlivých etap psychosociálního vývoje a roli rodičů ve střídavé péči. Předkládá možnosti doprovázení rodin při poskytování sociálních služeb (odborného poradenství nebo sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi) v péči o rodiny v porozvodové situaci či rozchodu rodičů dítěte.
Informace z kurzu nejvíce využijí pracovníci OSPOD, sociální pracovníci v SASRD, poradenských službách apod.
Nemáme-li vypsané aktuální termíny kurzu, obraťte se na nás a my pro vás vytvoříme kurz na míru.